Ser fram emot onsdag!

På onsdag klockan 22:15 är det säsongspremiär för SVT’s Babel. Ny programledare är som bekant Jessika Gedin och i Skånska Dagbladet www.skanskan.se  finns idag en trevlig intervju med Jessika. Jag gillar att hon nämner sin mamma som hennes främsta boktipsare. Ska bli intressant att se hur Babel gestaltar sig med ny programledare; kommer säkert att bli hur bra som helst.

Våren närmar sig med stormsteg och det är med stor glädje jag ser fram emot att kunna sitta på altanen och läsa. Så klart man kan sitta på altanen nu också, men det är aningen kallt! Jag gillar att sitta och läsa på altanen i sol och värme och vara omgiven av vår lilla grönskande trädgård. Härligt! Lite funderingar på vilka böcker jag ska släpa med mig ut på altanen och för att inte göra en alltför överambitiös lista skulle jag vilja läsa fler böcker av Tatiana de Rosnay. Jag blev alldeles såld på hennes bok Sarahs nyckel och nu skulle jag vilja läsa Bumerang och Huset du älskade.

 Nicole Krauss är en intressant författarinna och hennes senaste bok som kom förra året; Det stora huset har jag högt upp på min ”skulle-vilja-läsa-lista”. En riktig tegelsten är ”Frihet” av Jonathan Franzen och jag kan inte riktigt bestämma mig om jag ska beta av den i vår eller om det rentav får bli höstläsning. Men innan höstläsningen blir det  Vårläsning på altanen!

Jag älskar dig inte är en roman av Christina Stielli som jag läser just nu och bokmärket ligger på sidan 145. Jag återkommer med en utvärdering när jag läst klart, men skulle bara vilja säga redan nu att boken fångat mig. Christina Stielli lyckas med att beskriva relationen mellan Lotten och Per på ett sådant sätt att man vill bara säga; nej men snälla, skärp till er och prata med varandra. Gillar inte Per (så här långt), men Lotten är inte felfri hon heller. Romanen drar och ikväll fortsätter jag.

Kommentera

