Oplanerat besök

Gick en promenad till Ica för att köpa mjölk och bacon till morgondagens fläskpannkaka och när jag var på väg hem från Ica såg jag att det lyste inne på biblioteket och den välbekanta handmålade ”öppet-på-biblioteket-skylten” stod ute. Just det, måndag betyder öppet på bibblan till kl 19 och nu var klockan en bit över sex. Jag gick in. Och kom ut. Med två böcker till mig, en cd med Lassemajas detektivbyrå till stora tjejen och en dvd film, Dumbo, till lillkillen som är hemma med lite feber.

Till mig själv lånade jag ”Jag vill inte tjäna” av Ola Larsmo. Kommer ihåg att den diskuterades för ganska längesedan i Gomorgon Sverige och att jag efter det programmet satte den på ”min-vilja-läsa-lista”.

Bok nummer två som jag lånade är skriven av Siri Hustvedt, och titeln har jag inte hört tidigare; ”Lily Dahls förtrollning”. Baksidestexten verkar lovande och romanen kom ut 1996. Jag är väldigt förtjust i två av Siri Hustvedt tidigare romaner nämligen ”Sorgesång” och ”Vad jag älskade”. Ska bli spännande att läsa Lily Dahls förtrollning.

 

Kommentera

