Bokbloggsjerka 30 mars – 2 april; Miljöer

I helgens ” är temat; Vilken är din favoritmiljö i böckernas värld?

Jag har egentligen inte någon riktig favoritmiljö men har på senare tid blivit fascinerad av att läsa romaner som utspelar sig i New York, och då är det främst Paul Auster och Siri Hustvedts romaner som jag tänker på. Gillar New York-atmosfären som beskrivs i böckerna, men själv har jag bara varit i New York vid ett tillfälle. Vidare tycker jag det är charmigt att läsa romaner som utspelar sig på den engelska landsbygden och även på vår svenska fina landsbygd, och då är ”Korparna” av Tomas Bannerhed ett lysande exempel. Är det någon av er som har bra tips på romaner som utspelas i New York, får ni gärna dela med er 🙂

7 thoughts on “Bokbloggsjerka 30 mars – 2 april; Miljöer

  1. Inser nu när jag sitter här och funderar att jag har läst väldigt få böcker som faktiskt utspelar sig i New York. Kändes lite oväntat. Men så är det.

    Den enda jag kan komma på är Lev Grossmans The Magicians som är en fantasy bok och även utspelar sig i en parallellvärld.

  2. Efter att ha kollat runt lite för att se vilken typ av böcker du läser så gissar jag att jag inte har några tips om romaner som utspelar sig i New York. Själv var jag väldigt förtjust i Nelson DeMilles böcker för något årtioende sedan. De utspelar sig i New York, men de hör till thriller-genren.

  3. New York är verkligen en fascinerande stad också. Den senaste jag läste som utspelade sig där var en svensk bok, Maskarna på Carmine Street av Håkan Nesser.

Kommentera

