Skrivinspiration

Ett nytt nummer av Tidningen Skriva finns ute! Jag fick mitt nummer i postlådan för ett par dagar sedan och blev självklart jätteglad. Tidningen Skriva www.tidningenskriva.se  är en tidning full av inspiration för oss som är skrivsugna. För er som ännu inte haft möjligheten att bläddra i/eller läsa Tidningen Skriva, kan jag varmt rekommendera er att köpa ett lösnummer i närmsta tidningskiosk eller som jag, skaffa mig en prenumeration. Ni kommer inte att bli besvikna!

För att fortsätta på ämnet ”skrivinspiration” har jag i min bokhylla två bra böcker i ämnet. Den ena boken är ”Nya Författarskolan” av Göran Hägg som kom ut 2004. Lite kuriosa köpte denna bok på Malmö Central den 5 oktober 2005.

Min andra ”skrivhjälpsbok” inhandlade jag i stadsdelen Farringdon i centrala London i februari 2002 och heter  ”Creative Writing” av Dianne Doubtfire. Jag har surfat runt lite på ett par nätbokhandlar, men inte lyckats hitta något exemplar av denna ( kanske för gammal), men hittade andra böcker i skrivhjälp av samma författarinna. En skrivövning som finns i ”Creative Writing” är den här:

Write a short anecdote (300 – 500 words) with the title ”Seen Through a Window”; describing what is seen and the feelings of the person looking

Jag har gjort denna övning flera gånger, använt olika fönster och bara precis “stirrat ut “ genom fönstret och skrivit, och det är väldigt roligt. Ibland blir historien kort, inom ramen 300 – 500 ord, men ibland blir det längre. Prova gärna.

2 thoughts on “Skrivinspiration

Kommentera

