Att Uppfinna Ensamheten av Paul Auster

Jag har läst ut ”Att uppfinna ensamheten” av Paul Auster. Paul Auster är ju känd för att skriva lite klurigt och jag har den senaste tiden lagt honom till listan över mina favoritförfattare. Men med boken ”Att uppfinna ensamheten” känns han inte som en favorit. (Hoppas det är tillfälligt.) Boken är uppdelad i två delar varav första delen är helt begriplig, djup och fångar mig som läsare. Andra delen har motsatt effekt på mig; obegiplig, djupare och svårt att förstå. Jag kämpar mig igenom sista delen, utan att faktiskt ibland veta vad jag läser. ”Att uppfinna ensamheten” är en bok om faderskap och Paul Auster går igenom minnen av sin far och skriver om dessa i del ett på ett mycket fint sätt. En tragisk familjehändelse nystas också upp med referenser till gamla tidningsurklipp. I del två skriver Paul Auster om sitt liv som far till sin son och gör det med hjälp av bilder, men för mig blir historien verkligen svårtolkad.

Här kommer några lösryckta meningar / delar av meningar  från första delen av boken som jag fastnade för:

En rad snapshots av honom som ungkarl till exempel, förmodligen tagna under loppet av ett par år, ger en noggrann redogörelse för vissa aspekter av hans personlighet som försvann under äktenskapsåren…..

För en människa som finner livet uthärdligt bara om hon förblir på ytan av sig själv är det naturligt att också vara tillfreds med att visa denna yta. Det finns få krav som måste tillgodoses och inga förpliktelser att uppfylla. Äktenskapet å andra sidan stänger dörren.

…spelade rollen som officiell livsvän

Ensam i bemärkelsen tillbakadragen. I bemärkelsen inte behöva se sig själv, inte behöva se sig själv bli sedd av någon annan.

Min syster var känsligare för nyanserna i ett olyckligt äktenskap än jag och därför blev hennes osäkerhet monumental och förlamande.

Kommentera

