Min sommarlista

Bokbabbel gjort ett trevligt inlägg om sin sommarlista, och då tänkte jag att jag också skulle knåpa ihop en lista med böcker som jag tänkte läsa i sommar. Jag tycker det är roligt att göra listor, men jag ser dom aldrig som några ”måste-listor” för då känns det genast som ett ok tycker jag, utan detta är mest en liten lagom lista som jag kan hålla till mig om jag vill och lika gärna avvika ifrån om jag vill det. Så här ser min lilla lista ut på de böcker som jag har:

Den allvarsamma leken av Hjalmar Söderberg: En födelsedagspresent och den har bara stått i bokhyllan sedan april i år, och den ska jag definitivt läsa

Det Bästa av allt av Rona Jeffe: Denna bok började så smått på för ett par veckor sedan, men fick tyvärr inget riktigt flyt med den. Jag spar helt enkelt denna bok till några härliga dagar på stranden, känns som att den hör hemma där

Drömbokhandeln av Laurence Cossé. Åhhhhh, vad jag längtar efter att läsa denna bok. Beställde den för ca två veckor sedan, och igår hämtade jag ut den på macken. Har bara läst positivt om denna bok på diverse bloggar, så det ska bli ett sant nöje att läsa den. Fin omslagsbild dessutom!

Nytt på tyska – Nu på svenska: Denna bok delades ut gratis på bokmässan i Göteborg förra året och innehåller femton olika tyskspråkig texter ( Schweiziska, Österrikiska och Tyska ) som är översatta till svenska. Översättningarna i boken har gjorts vid Södertörns högskola, som självklart måste få finnas kvar!

Blomsterspråket av Vanessa Diffenbaugh. Denna bok vill jag bara sjunka in i, helst läsa den i en hängmatta (som jag inte har). På bokomslaget har Tatiana de Rosnay gett sin syn på boken med dessa ord: ”Victoria Jones är en oförglömlig hjältinna som för alltid kommer att förändra din syn på blommor”

Vandrande stjärna av J.M.G Le Clézio. Nobelpristagare 2008. Boken köpte jag på årets bokrea och handlingen utspelar sig under andra världskriget. Boken är på 273 sidor, inte så många, men trots det känns sidorna väldigt kompakata, men jag ska ta mig igenom den. Jag har inte tidigare läst något av Clézio, men lyssnat på ljudboken Afrikanen.

Ja, detta är min lilla sommarlista, så återstår det bara att se hur mycket jag håller mig till denna lista och hur mycket annan impulsläsning det blir. Jag hoppas i alla fall på en lång och skön lässommar, med eller utan lista!

 

5 thoughts on “Min sommarlista

  1. ”Drömbokhandeln” ska jag också läsa, har läst så mycket gott om den och har även läst fina boknördiga citat som härrör sig från samma bok 🙂

    Diffenbaugh är bra, och Jaffe blir säkert perfekt som sommarbok!

Kommentera

