Min Bokhylla A-Ö; Titlar på ”D”

Efter en genomgång av mina böcker som börjar på D inser jag att antingen har jag av slumpen många titlar som börjar på D eller så är bokstaven D väldigt populär som begynnelsebokstav i en boktitel. Här är ett litet axplock från mina D-titlar:

Djävulen bär Prada av Lauren Weisberger. Denna bok är nog en av de få som gör sig tio gånger bättre på film. Åh, vilken film! Jag är i och för sig ingen filmmänniska men just Djävulen bär Prada har jag sett fyra-fem gånger på film. Modevärlden står i centrum och för den nyanställda kontoristen Andrea är det emellanåt chockartat att arbeta åt chefredaktören Miranda Priestly på modetidningen Runway.

Döden på Nilen av Agatha Christie. Denna bok köpte jag 1994 som lite ”inspiration” till en semesterresa till Egypten. Kanske inte det bästa semestertipset men i alla fall en klassisk klassiker!

De Imperfekta av Tom Rachman. New York Times skrev om denna bok ”Enastående, varken mer eller mindre”. Jag håller delvis med, dock inte så fantastiskt bra som jag hade hoppas på när jag läste den förra sommaren. Boken handlar om tidningsvärlden och genom att följa olika personer på redaktionen får vi följa en dagstidning från starten till modern tid där dagstidning måste kämpa för att överleva.

Dyra vanor av Peter Mayle. En ”gammal” bok som jag fick i julklapp 1999 och som innehåller kåserier om just dyra vanor. Snabbläst och aningen smårolig.

Danslärarens återkomst av Henning Mankell. Detta är en Mankellbok som inte handlar om Kurt Wallander och handlingen är inte förlagd till Skåne utan till Härjedalen. Det är drygt tio år sedan som jag läste den, men jag kan komma ihåg att jag tyckte att den var gastkramande spännande och lånade ut den till höger och vänster eftersom jag tyckte den var så bra.

Den Tillfällinge Turisten av Anne Taylor. Detta var min första riktigt ”vuxenbok” som jag köpte efter alla Kittyböckerna. Inte vidare bra om jag minns rätt men den har ett litet nostalgiskt värde eftersom det var min första ”riktiga vuxenbok” att jag kommer ihåg att jag köpte den på Tempo (så hette Åhléns på den tiden).

De Dimhöljda Bergens Gorillor av Dian Fossey. Detta är en sann historia om Dian Fossey som vigde sitt liv åt de utrotningshotade bergsgorillorna i Virungabergen i centrala Afrika där hon på 60-talet anlade ett forskningsläger för att studera gorillorna. Alla tyckte inte om Dian Fosseys arbete med bergsgorillorna och hennes liv slutade tragiskt 1985 med att hon mördades. De dimhöljda bergens gorillor har även filmatiserats.

Kommentera

