Min bokhylla A-Ö: Titlar på F

I ”Min bokhylla A-Ö” har jag kommit till bokstaven ”F”, och efter att ha gått igenom mina hyllor har jag valt ut fyra böcker som jag har läst, vissa av dom läste jag för ganska många år sedan.

Här är min lilla samling på ”F”:

Fjäril i Koppel av Zinat Pirzadeh. Jag tror att det är tredje gången som jag nämnder denna bok på min blogg, men av den enkla anledningen att boken är så fantastiskt bra. Så här skrev jag om boken tidigare i år:Boken utspelar sig i Iran och så länge som huvudpersonen Shirin får vara barn har hon en fin uppväxt i en stor familj. Åren går och när revolutionen äger rum förändras landet till det sämre för invånarna. Shirin växer upp och blir kvinna och i unga år tvingas hon gifta sig med en man hon inte känner än mindre älskar.  Från det att Shirin blir kvinna blir ljusglimtarna i boken färre och färre och till sist, efter ofantligt mycket lidande, bestämmer sig Shirin för att hon inte vill leva i den situation hon befinner sig i. Starkt gjort. Fjäril i koppel är en högst läs- och tänkvärd bok med mycket obehagliga skildringar.

Fjärrvärme av Gerda Antti. Denna bok köpte jag sommaren 1996, och jag kommer ihåg att den hade flera rea-prislappar på sig, så särskilt dyr kan den inte ha varit. Oavsett pris, så kommer jag ihåg att jag blev glatt överraskad när jag läste boken. Den var väldigt verklighetstrogen i den mening att personerna som gestaltas i boken känns äkta. Huvudpersonen heter Ulla och är läkarsekreterare och vi får följa henne i hennes relation till maken Sture, systern Gun och frånskilda dottern Karin.

Farväl till vapen av Ernest Hemingway ( länk till engelska versionen). Detta är den enda bok jag läst av Hemingway och jag minns att jag blev irriterad på boken när jag läste den, en gång under 19994. Det som irriterade mig var de korta meningarna och att romanen var aningen adjektivfattig. Kanske borde jag ge Hemingway en andra chans, för det är dock 18 år sedan jag läste Farväl till vapen.

Fröken Smillas känsla för snö av Peter Høeg. Denna bok tyckte jag var svår att läsa (läste den 1995) och jag är inte säker på att jag ens förstod hela romanen. Smilla är huvudperson i boken, kommer från Grönland och bor i Köpenhamn. När en olycka drabbar pojken Esajas tror inte Smilla på polisens förklaringar till händelsen.

Har ni läst någon av mina ”F-böcker” ?

One thought on “Min bokhylla A-Ö: Titlar på F

Kommentera

