Hitta Hem

Jag har inte läst så många ungdomsböcker på flera år som i år; och då talar vi hela 3 st ungdomsböcker. Men, vad jag ”ångrar” att jag inte läst fler ungdomsböcker de senaste åren, slutade nog med ungdomsböckerna i senare tonåren. Ungdomsböckerna har minst lika mycket att ge som ”vuxenböcker” och jag ska hädanefter läsa ungdomsböcker med jämna mellanrum.

Hitta Hem av Ann-Helén Laestadius är den fjärde fristående fortsättningen på Sms från Soppero, Hej Vacker och Ingen annan är som du. Hitta Hem börjar i Solna men förflyttar sig snabbt till Norrland och samiska Soppero. Agnes kommer från Soppero, men är bosatt i Solna tillsammans med sina föräldrar och lillebror. Agnes har varit på ”konfaläger” och redan två månader efter lägrets slut ordnas en ”konfaträff” uppe i Soppero. Agnes vill så klart dit och hennes mamma (som också kommer från Soppero) har inget emot att resa till sina hemtrakter så Agnes, hennes mamma och lillebror Mattis reser hem till Soppero. De bor hos mormor och morfar. Det känns som hemma. Agnes är självklart glad över att få vara nära pojkvännen Henrik, som faktiskt varit nere i Solna och hälsat på Agnes. Det är självklart roligt att återse alla kompisar men det är inte konfliktfritt. Agnes oroar sig också för vad hennes mamma håller på med. Vem ringer och sms:ar hennes mamma och varför åker hennes mamma iväg på ”utflykter” utan att tala om för Agnes var hon ska. Så klart Agnes blir orolig och fattar misstankar. Romanen ligger i tiden och mobiltelefoner och facebook används flitigt av Agnes och hennes kompisar. Ett lite udda, men från min sida väldigt uppskattat, inslag är samiskan. En del meningar är på samiska och jag kan inte komma ihåg att jag tidigare läst någon bok med meningar på samiska. Boken ligger i tiden och en händelse som utspelar sig får ganska stora proportioner och man Agnes kan inte låta bli att fundera över om det skulle få samma proportioner i Solna.

Hitta Hem är en varm bok om vänskap och relationer och om att just Hitta Hem.

 

 

 

4 thoughts on “Hitta Hem

  1. Vad kul att du läst min bok! Och roligt att du ”kunde” läsa den fristående, utan att ha läst de första tre i serien. Ha det fint!
    Ann-Helén

    • Vad roligt att du hittade mitt inlägg! Ja, den gick utmärkt att läsa fristående, men jag kommer nog också att läsa de tidigare böckerna, fast i rätt ordning 🙂

Kommentera

