Tematrio – Tjocka släkten

Om man kikar in till Lyrans Noblesser får man vet att det finns en ny tematrio som man kan svara på om man vill, och jag vill så klart vara med även denna vecka. Denna vecka ska vi bekanta oss med släkten och:  Berätta därför om tre böcker med några släktingar (eller ingiftingar) i titeln.

Som vanligt när det är tematrio försöker jag att leta upp svaren i mina egna hyllor och dessa böcker hittade jag som passar in på veckans tematrio.

Bergets döttrar – Anna Jörgensdotter. Denna bok läste jag i maj 2010 och jag köpte pocketversionen efter att ha lyssnat på Anna Jörgensdotter på Bokens dag i Malmö 2009 och tyckte att boken verkligen lät som en spännande släktsaga. Romanen utspelar sig i och omkring Sandviken där vi får följa några syskon i ca tjugo års tid och hur deras liv utvecklar sig och vart livet tar dem. Jag kommer ihåg att jag tyckte att romanen var lite tam och att det inte fanns något driv som tog tag i mig när jag läste en.

Älskade barn – Marianne Fredriksson. En julklappsbok från 2001 som jag inte kommer ihåg så mycket ifrån. Huvudpersonen heter Katarina och blir gravid utan att det var med i planeringen, och när hon berättar för barnets far att hon tänker föda barnet blir livet på flera olika plan inte som hon kunnat föreställa sig. Relationen till hennes mamma ändrar också karaktär.

Min far hade en dröm- Barack Obama. En tjock bok på 455 sidor. Köpte och plöjde den under julen 2008. Boken handlar kort och gott om Barack Obamas liv och hans familj. Boken är väldigt detaljerad och vissa detaljbeskrivningar hade kunnats strykas från boken. Men en intressant bok.

…och en liten bild på min trio

Kommentera

