Vet du vad en stjärnsjöman är?

Lätta Fakta om Astronauter är en av alla ”Lätta Fakta-böcker” som Berghs förlag ger ut och som jag tycker är alldeles fantastiska. Förra veckan när vi var på biblioteket så hittade 5-åringen just denna bok och så klart skulle vi låna den. Nu har vi läst den en sisådär 10-15 gånger och jag har lärt mig jättemycket om rymdraketer och astronauter. 5-åringen har lärt sig minst lika mycket om inte mer, för ibland är jag väldigt sömnig när vi ligger där i sängen och i närbild studerar bränsletankar som enligt uppgift i boken faller av åtta minuter efter uppskjutning. En annan sak som jag lärt mig är att själva ordet astronaut betyder ”stjärnsjöman”.  Sagoböcker i all ära men om barnen vill låna små fakta böcker så tycker jag det är roligt. Och, eftersom jag själv aldrig varit i rymden så har jag nu lärt mig att när man arbetar i rymden känns det ungefär som att arbeta under vatten.

Kommentera

