Susanna Alakoski på Malmö stadsbibliotek

I tisdags var jag på Malmö stadsbibliotek och lyssnade på Susanna Alakoski som samtalade med Magnus Nilsson som är professor i litteraturvetenskap på Malmö högskola. Jag kom i god tid och fick sittplats och när samtalet började var det fullt till sista stolen och några fick inta ståplatser. Susanna Alakoski har nyligen kommit ut med boken Oktober i fattigsvergie och det var denna bok som låg till grund för kvällens samtal. Susanna Alakoski berättade att Oktober i fattigsverige är skriven i dagboksformat. Ganska snabbt ledde Magnus Nilsson in samtalet på biografi vs fiktion och Susanna förklarade för den koncentrerat lyssnade publiken hur hon hade ”använt” sig av de olika formerna i boken och att begreppen inte var alldeles lätta att arbeta med. Samtalet flyttade fokus från boken och Susanna pratade mer generellt om dagens fattiga Sverige och hur vi som samhällsmedborgare reagerar eller inte reagerar när vi ser en människa i utsatt situation. Hjälper vi någon som ligger på marken eller tar vi snabbt fram skygglapparna och skyndar därifrån.

Samtalet varade en timme och innan en kortfrågestund tog vid sist på programmet läste Susanna ett stycke ur sin bok och det var knäpptyst bland oss åhörare. De flesta av oss var nog fångade av texten som Susanna valde att läsa handlade bland annt om beskrivningen av en mack, ett industriområde, ungdomarna som hänger på macken, alkoholens baksida och ungdomsgraviditet. Stycket innehöll också utdrag ur journalanteckningar och dessa valde Susanna att hoppa över när hon läste för publiken, fungerade inte så bra i högläsning.

En mycket trevlig kväll på Malmö stadsbibliotek. Dock ställde jag mig inte i den låååånga kön för att köpa boken, men jag är definitivt intresserad av att läsa den. Bjuder på en suddig bild ( kunde tyvärr inte zooma bättre från min plats)

9 thoughts on “Susanna Alakoski på Malmö stadsbibliotek

  1. Gillar Alakoski och kommer definitivt läsa den här också eftersom jag läst hennes andra böcker. Hon skriver om starka ämnen på ett enkelt sätt som fastnar i hjärtat på mig.

  2. Jag vill så gärna läsa Alakoski men jag känner på mig att jag måste vara utvilad innan jag sätter fart. Det får bli under långhelgerna tror jag.

Kommentera

