Bokbloggsjerka 23-26 november

Jag har inte varit med på de senaste helgerna jerkor (tyvärr inte hunnit, usch vilken dålig ursäkt), men denna helg hänger jag på. Annika vill kort och gott att vi listar 10 författare som du håller som favoriter just nu. Hmm, inte helt lätt men jag har kollat av mina bokhyllor och vad jag läst under året och oftast känns det så (iaf för mig) att de böcker man läser och nyligen läst oftast hamnar på favoritlistan och det gör ju att ”favis-listan” är i ständig förändring.

 Här kommer min lista med 10 författare (och de är inte listade efter någon speciell nummerordning, utan bara listade)

1.     Tatiana de Rosnay. Har läst alla hennes fyra böcker som finns översatta på svenska och hennes senaste heter Colombes granne, jättebra, spänning, psykologi.

2.      Marianne Cederwall: För ca ett år sedan läste jag hennes trilogi som består av Svinhugg, Svartvintern och Svinhugg. Lite spännande, mysiga och med väldigt härliga karaktärer. Läser gärna mer av Cederwall när det finns tillgängligt

3.      Karl Ove Knausgård. Har läst Min Kamp 1 +2 och nr 3 står i bokhyllan och väntar. Måste påminna mig själv att andas när jag läser Knausgård för det är så intensivt i hans böcker

4.      Linda Olsson: Har läst hennes tre böcker, senaste Det goda inom dig. Lågmälda, lugnt tempo och oftast rofylld atmosfär.

5.      Doris Lessing. Fick nobelpriset i litteratur år 2007. Har läst två böcker utav henne varav  Gräset sjunger står i min bokhylla som f ö kan ses som lite av en historielektion.

6.      Cecilia Samartin. Läste Senor Peregrin i början av året och läser gärna mer.

7.      Jeanette Winterson. Varför vara lycklig när du kan vara normal heter hennes biografi som jag läste nyligen och vill verkligen läsa mer av denna författare.

8.      Tomas Bannerhed. Korparna heter hans debutroman och utspelar sig på småländska landsbygden under 70-talet. Jag läser gärna mer av Bannerhed.

9.      Anna Fredriksson. Sommarhuset är en perfekt feel-good roman.

10.  Paul Auster. Förmodligen mest känd för New York trilogin som är aningen kryptisk. Har även läst Osynlig, Att uppfinna ensamheten och Den röda anteckningsboken.

Det var min lista över 10 författare som jag gärna läser och först nu när jag skrivit ner listan ser jag att den innehåller 7 kvinnliga författare och 4 av författarna är svenska. Bara som en reflektion.

17 thoughts on “Bokbloggsjerka 23-26 november

  1. Intressant lista! Jag har läst en hel del av Auster, favoriten är nog Timbuktu men New York triologin gillade jag också. Linda Olsson står i hyllan och väntar!

  2. Cecilia Samartin är riktigt bra. Hon har samma härliga känsla i Salvadoreña som i Señor Peregriño, jag har inte läst Drömhjärta ännu. Men snart så 🙂

  3. Gillar din lista! Ser många fina författare som jag tycker mycket om. Paul Auster och Jeanette Winterson är stora favoriter!

Kommentera

