Det gula huset

Det pågår ju lite novelläsning i bokbloggsvärlden och den senaste novellen jag har eliasson_cover_ny-320x455läst är Det gula huset av Gyrðir Elíasson. Vad ska jag säga om den då? Först förstod jag den inte riktigt, men sen när jag förstod att novellen innehöll kortnoveller så blev det bättre. Alla kortnovellerna är vackert skrivna, och lätta att ta till sig. Jag fastnade dock mest för sista kort- novellen som heter just Det gula huset och här får vi möta en familj bestående av pappa, mamma och tre barn. Pappan som är fiskforskare är på jobbresa till Tyskland och när han kommer hem frågar hans ena dotter om det var kul i Fiskland. Det tyckte jag var lite småroligt, en typiskt barnkommentar. Hennes pappa arbetar med fisk och reser till Tyskland och för henne låter det som fiskland. Det gula huset är en novell från det Novellix. Jag vill också gärna nämna att Gyrðir Elíasson fick Nordiska rådets litteraturpris 2011 för novellsamlingen Bland träden (denna har jag ej läst). Hos bloggen och dagarna går finns det mer novelläsning.

One thought on “Det gula huset

Kommentera

