Lindgren och Kirkegaard

Tidigare i veckan var jag på föräldramöte i min dotters klass ( hon går i tvåan) ochMB900370140 då blev vi föräldrar informerade om att skolan kommer att ha lästema i tre veckor framöver. Absolut positivt tycker jag!

Lästemat är upplagt så att eleverna ska läsa mer bänkbok i skolan under dessa veckor, de ska få besöka lokalbiblioteket och där erbjuds alla barn att få ett lånekort (med föräldrarnas tillåtelse) och så ska barnen fördjupa sig i två kända författare och göra grupparbeten kring dem. De två kända författarna som eleverna ska lära sig mer om är Astrid Lindgren och Ole Lund Kirkegaard. De flesta andraklassare kan säkert räkna upp flera böcker som Astrid Lindgren har författat men jag tror inte att eleverna är lika bekanta med Kirgegaard. Själv fick jag tänka till en stund innan jag kom på att det är Kirkegaard som skrivit Gusten Grodslukare och Gummi-Tarzan. Det ska bli roligt att höra vad min flicka tycker om Kirkegaards böcker.

Att kunna läsa är otroligt viktigt och jag tycker verkligen det är ett bra initiativ från skolan att ha lästeam i tre veckor. Jag tycker också att det är väldigt bra att skolan hjälper till att ”förmedla” lånekort till de elever som vill kunna gå på biblioteket och själv låna böcker. Det finns säkert många föräldrar som inte tar med sina barn till biblioteket av olika anledningar och då ges dessa barn aldrig möjlighet att bilda sig en uppfattning om bibblan, så verkligen tummen upp för att skolan hjälper till att fixa lånekort. Själv har jag haft lånekort sedan jag var i tioårsåldern och skulle aldrig kunna klara mig utan ett!

4 thoughts on “Lindgren och Kirkegaard

  1. Bibliotek är ett helt fantastiskt ställe och att skolan hjälper barn och unga att hitta dit är toppen. Kanske är det några som aldrig satt sin fot där innan och som nu blir helt fast och återkommer dit.

  2. Vi går till biblioteket varje vecka med eleverna, biblioteket ordnar dessutom med läsvagnar till varje klassrum och boktipsar ofta. Det är viktigt med bra bibliotek för våra barn!

    • Ja, länge leve biblioteken! Det är jättebra att skolan hjälper till att förmedla lånekort till de barn som aldrig besöker bibblan tillsammans med sina föräldrar.

Kommentera

