Bokbloggsjerka 22 – 25 februari

jerka11Helgen är strax slut men jag tänkte att jag skulle vara med på ett litet hörn på del 116 av Annikas bokbloggsjerka. Helgens fråga lyder Brukar du drabbas av lässvackor ibland och hur gör du i så fall för att ta dig ur dem?

Ja, det händer att jag drabbas av en svacka i mitt läsande och det är lite olika när det inträffar. Om jag läser en bok som antingen är svår att komma in i eller är komplicerad med många namn att hålla ordning på i kombination med att almanackan är full med en massa tider att passa, då blir det oftast en svacka. Sen  kan ju en lässvacka komma helt utan förvarning…och boken blir liggandes.

Mitt eget recept på att ta mig ur en lässvacka är att läsa en ungdomsbok. Oftare går de lite fortare att läsa, men de är ofta otroligt engagerade och sidorna vänder sig nästan själv. Jag tycker väldigt mycket om ungdomsböcker och läser de även om jag inte har en lässvacka, och i de flesta fall passar ungdomsböckerna såväl ungdom som vuxen och definitivt vuxna som har barn i tonåren.

Kommentera

