Ta hand om min mor

Ta hand om min mor är skriven av Kyung-Sook Shin och är en roman som utspelar9113047906 sig i Sydkorea. Jag hade hört mycket positivt om denna bok och jag blev mer övertygad när jag såg att det på framsidan av pocketupplagan står ”En fantastiskt roman”. Jag köpte och började läsa. Först tyckte jag att det var svårt att komma in i boken och det tog ett tag innan jag fick grepp om den. En av svårigheterna med boken ( som jag tyckte) är att alla personnamn som så klart är sydkoreanska och ibland hade  jag väldigt svårt att hålla isär karaktärerna just pga av namnen. Ta hand om min mor är en familjeroman med fokus på mamman som heter Park So-nyo. Park So-nyo jobbar hårt hemma, servar familjen och finns alltid till hands. Park So-nyo är alltid närvarande och kanske tar familjen henne för givet. Plötsligt en dag ändras allt. Park So-nyo ska tillsammans med sin man  hälsa på deras son i Seul. Men något fallerar och mamman är plötsligt försvunnen. Hur kunde detta hända? Familjen gör allt för att hitta mamma inklusive rannsakar sig själva om hur de behandlat sin mamma och fru. För att få pusselbitarna på plats till varför Park So-nyo försvunnit varvar författaren nutid med dåtid.

Jag ger romanen betyget 3 av 5.

2 thoughts on “Ta hand om min mor

Kommentera

