Tematrio – Klassiker vi gillar

tematrioI veckans tematrio vill Lyrans Noblesser att Berättar om tre klassiker ni gillar!

Jag är egentligen inte någon stor klassikerläsare, men jag kan i alla fall ganska lätt komma på tre klassiker som jag gillar.

1. Gräset sjunger av Doris Lessing. En roman som utspelas i Sydrhodesia på 50-talet och skillnaderna mellan svarta och vita. De vitas människosyn på svarta är fruktansvärd och obegriplig. Väl läsvärd! ( Doris Lessing fick nobelpriset 2007)

2. Den allvarsamma leken av Hjalmar Söderberg. Handlar om två personer som är gifta på varsitt håll och ”förbjuden ” kärlek uppstår.

3. Romanserien Mina drömmars stad av Per-Anders Fogelström. Skildring av Stockholm under ca tvåhundra år. Minns du den stad står i min bokhylla och är del tre i romanserien.

bild (14)

Kommentera

