Pojkarna

I fredags lånade jag Pojkarna som är skriven av Jessica Schiefauer. Detta är en 9143510949bok som faller under kategorin ”inte-alls-vad-jag-hade-tänkt-mig”.

Boken, som klassas som ungdomsbok handlar om de tre tjejerna Bella, Momo och Kim. De är alla fjorton år och de träffas ofta. Är det vinter och kallt träffas de hemma hos Momo, men om det är den varmare delen av året träffas de i trädgården hemma hos Bella eller inne i hennes växthus. De är alla tjejer men när de tar hand om en mystiskt blomma inne i Bellas växthus får de alla chansen att vara pojkar.

Deras föräldrar anar ingenting och tjejerna som blir pojkar efter att ha intagit nektar från den underliga blomman i Bellas växthus är ibland ute på mycket farligt vatten. Det är på nätterna som tjejerna går ut och ser hur det är att vara kille.

Nja, denna bok föll mig inte riktigt i smaken, lite rörig och ibland tyckte jag det var svårt att få ett sammanhang. Våld, sexualitet och identitetssökande är några av ingredienserna i boken.Hade också förväntat mig ett annat slut, med tanke på hur boken tar sin början.

Kommentera

