Lindbäck och Gardell

Det har varit lite skralt med inlägg de senaste dagarna, men det har berott på att jag varit djupt försjunken i böckernas värld.

På mindre än en vecka har jag läst Tänk om det där var jag av Johanna Lindbäck och Torka aldrig tårar utan handskar av Jonas Gardell. Två väldigt bra och olika böcker.

Tänk om det där var jag handlar om Agnes som flyttar  Stockholm till Umeå.912967302X I Stockholm har hon haft skralt med kompisar och socialt liv men med flytten till Stockholm bestämmer hon sig för att ändra på den saken. Hon lägger helt enkelt upp en plan. Sommarlovet håller på att ta slut när hon flyttar upp till Umeå och innan första skoldagen har hon redan träffat lite nya människor och killen Adam i grannhuset kanske lever upp till hennes mammas kommentar  som ”mysig kille”.

 

Torka aldrig tårar utan handskar gick helt enkelt inte att lägga ifrån sig. Jag 9113043927har bara läst positiva inlägg om denna bok och jag kan inte annat än att instämma. Detta är en roman som handlar om unga män som flyr sina uppväxtorter på landsbygden och ställer hoppet mot Stockholm. Här kan de smälta in utan att synas och här kan de få visa sin homosexualitet utan att någon ”bryr” sig elelr skriker glåpord  efter dem. Vi får följa Benjamin som är Jehovas vittne ( och från Stockholm), Rasmus som kommer från Värmland och ytterligare några killar. Vi får en inblick i Rasmus och Benjamins familjer och hur de är uppfostrade. Torka aldrig tårar utan handskar är en roman om tillhörighet, svek, kärlek tröst och också ett stort stycke  samhällshistoria. Romanen utspelar sig mestadels på 80-talet och emellanåt får jag påminna mig om att 80-talet inte är så värst långt borta, men när jag läser boken känns det faktiskt så. Detta är första delen i en romanserie på tre delar och det kommer inte att dröja länge förrns jag läser del två som heter Kärleken. Del tre utkommer i höst.

 

 

 

 

 

Kommentera

