Anna och Mats bor inte här längre

Jag kan inte förstå att jag väntat så länge med att läsa Anna och Mats bor inte här anna-och-mats-bor-inte-har-langrelängre av Helea von Zweigbergk. Jag har haft denna bok ganska länge på min ”att-läsa-lista” men av någon anledning har jag inte kommit mig för att läsa den förrns för några veckor sedan. När jag väl öppnat första sidan sträckläste jag och ville inte att boken skulle ta slut.

Här kommer en superkort resumé:

Anna och Mats har försökt att lappa ihop äktenskapet men utan större framgång. De flyttar ifrån varandra och begär skilsmässa. Det blir bestämt att deras barn ska bo varannan vecka hos dem. Anna har det lite kärvt med ekonomin och kämpar för att få det att gå runt. Mats har ingen glimrande ekonomi han heller men något bättre. Mats har dessutom träffat Johanna som är mycket yngre och som kommer in i Mats liv som en stormvind. Anna hade tänkt sig att så snart skilsmässan var ett faktum att hennes nya fria liv skulle börja. Men vadå fira liv? Annas fria glamorösa liv med massor av tid för sig själv ter sig inte riktigt som hon hade hoppas på ( och drömt om då hon fortfarande var gift med Mats). Mats blir också tagen lite på sängen. Hur är det egentligen att börja om på nytt? Hur och när ska han berätta för barnen att deras pappa träffat en tjej?

Anna och Mats bor inte här längre är en otroligt välskriven bok som känns väldigt verklig. Vardagsrealism och relationsfrågor. Jag skulle mer än gärna läsa en uppföljning på Anna och Mats separat liv.

One thought on “Anna och Mats bor inte här längre

  1. Jag tycker att Helena von Zweigbergk är en intressant person, minns henne bl. a från radioprogrammet Spanarna, men har inte läst någon av hennes böcker. Tack för tipset!

Kommentera

