Bokbloggsjerka 23-26 mars

Här kommer mitt bidrag till helgens  som lyder ; årets hittills bästa läsupplevelse.

Hmm, det blir svårt för jag har faktiskt haft turen att läsa flera bra böcker och nu får jag göra en liten förkortad lista och välja mellan:

Korparna – Tomas Bannerhed, Sarahs Nyckel – Tatian de Rosnay, Morgon i Jenin – Susan Abulhawa eller Fjäril i koppel – Zinat Pirzadah

Det är svårt att välja men jag bestämmer mig för Fjäril i koppel av Zinat Pirzadah. Fjäril i koppel av Zinat Pirzadah var allt annat än en solskenshistoria. Boken utspelar sig i Iran och så länge som huvudpersonen Shirin får vara barn har hon en fin uppväxt i en stor familj. Åren går och när revolutionen äger rum förändras landet till det sämre för invånarna. Shirin växer upp och blir kvinna och i unga år tvingas hon gifta sig med en man hon inte känner än mindre älskar.  Från det att Shirin blir kvinna blir ljusglimtarna i boken färre och färre och till sist, efter ofantligt mycket lidande, bestämmer sig Shirin för att hon inte vill leva i den situation hon befinner sig i. Starkt gjort. Fjäril i koppel är en högst läs-och tänkvärd bok med mycket obehagliga skildringar.

 

 

12 tankar på “Bokbloggsjerka 23-26 mars

Lämna en kommentar