Tematrio – Damernas

I dag är det måndag och ny tematrio hos Lyrans Noblesser. Temat denna vecka är: Berätta om tre romaner/noveller/texter med ett kvinnoförnamn i titeln!  Det är så roligt med dessa tema för man får verkligen titta i sin bokhylla och hittar böcker som man hade glömt. Hursomhelst, jag hade inga svårigheter att hitta tre böcker med kvinnoförnamn. Här är mina damer:

Anna, Hanna och Johanna av Marianne Fredriksson. Denna bok skrevs 1994 och jag har skrivit på insidan av pärmen att jag köpte och läste den 1997. Boken är en generationsroman som vi får följa från 1870-talets Dalsland fram till nutid. Jag minns att jag tyckte väldigt mycket om boken när jag läste den för 15 år sedan.

Paula av Isabell Allende. Köpte och läste boken 1996. Isabel Allende skildrar en mycket personlig berättelse, nämligen att hennes dotter Paula drabbas av en ovanlig sjukdom som tyvärr leder till döden. En alltför tidig död för dottern Paula.

Eva Luna är också skriven av Isabel Allende och denna bok fick jag i julklapp 1989 och kvalificerar sig således till en av mina första ”riktiga” romaner som jag hade i min bokhylla i mitt flickrum. Eva Luna är hittebarn som bor i djungeln och hon kan berätta sagor och byta dom mot bröd. Rolf Carlé växer upp i en annan del av världen och en dag korsas hans och Evas vägar.

Avslutar med en bild på Damerna.

4 tankar på “Tematrio – Damernas

Lämna en kommentar