Lågmäld novell

I morse rusade jag in på stationen för att köpa ett nytt månadskort till tåget.olsson_omslag1 Med sömniga ögon stod jag där i kön och väntade på att det skulle bli min tur, nr 608 hade jag. Det blev min tur, jag köpte mitt månadskort och gick med raska steg mot tåget. Men hallå. Pocketshop dyker upp i ögonvrån och jag kollar snabbt på klockan. Borde hinna bara inom och sen med ännu större steg mot tåget. Att kolla böcker kan verkligen få mig att vakna. Där inne på Pocketshop föll mina ögon på en liten låda med noveller från Novellix. Jag dök ner i den med mina vantar och efter lite bläddrande hittade jag en novell som jag haft i bakhuvudet ett tag. Nämligen De Blå Skorna av Linda Olsson. Köpte boken och rusade till tåget. Varmt och skönt på tåget, av med vantarna och började läsa. Vilken lyx att börja en morgon på väg till jobbet med novelläsning. Tågresan till jobbet är inte lång, och det var inte novellen heller, så lagom till det var dags för mig att kliva av så var novellen utläst. Har man läst Linda Olssons tidigare böcker så känner man igen sig direkt. Lågmäld, lugn och tyst miljö. En dotter blir förvånad över ett par sko som hon hittar i sin avlidne fars lägenhet. Det visar sig att skorna bär på en speciell historia.

Novellerna från Novellix är perfekt pendlar-läsning. Hos bokbloggen och dagarna går pågår det också novelläsning, kika gärna in där.

8 thoughts on “Lågmäld novell

  1. Jag tycker verkligen om noveller och det är kul att det verkar finnas ett förnyat intresse för det formatet. I höstas när jag frågade efter novellsamlingar på biblioteket fick de verkligen rota i vrårna. Noveller är så härligt att läsa och jag hoppas att just moderna noveller skrivna av moderna författare får större utrymme. (Förresten önskar jag också att jag kunde ställa bilen och ha en sådan där skön tåg-läs-start på morgonen istället)

Kommentera

