Månadssummering Januari

Årets första månad är redan förbi och med facit i                                                     hand läste jag fem böcker och två IMG_3188noveller under januari. Jag är nöjd med min lästakt under januari, så får vi se hur lästakten blir i februari.

Detta läste jag:

Dagar i tystnadens historia av Merethe Lindström, och tillika pristagare av Nordiska rådets litteraturpris 2012. En lågmäld roman med många tankar och outtalade meningar. Här kan du läsa mer om vad jag skrivit om boken.

Vardagsliv i Nordkorea – inget att avundas av Barbara Demick. Vi får möta nordkoreaner som delar med sig av hur det är att leva i Nordkorea, och det är verkligen inget att avundas. En otroligt intressant bok med fasansfulla berättelser. Här kan du läsa mer om vad jag skrivit.

Glöm inte minnet – Du minns mer än du tror av Nisse Simonson. Detta är min första hyllvärmare för i år. En intressant liten bok varvad med författarens betraktelser och fakta. Här har jag skrivit mer.

Siddharta av Hermann Hesse. En klassiker och inte så svårläst som jag trodde. Jag skrev ett kort inlägg om den, som finns här.

Skärvor av ett liv av Hédi Fried. En överlevnadsberättelse från Förintelsen. Stark skildring. Mer om Skärvor av ett liv finns här.

Novellerna som jag lästa var Det gula huset och De blå skorna, båda från Novellix.

Jag ska försöka att bjuda på en bild som är typisk för årstiden i  mina månadssummeringar framöver. Denna bild tog jag för några veckor sedan i närheten av där jag bor.

2 tankar på “Månadssummering Januari

  1. Vilken intressant lista. Jag tycks ha fastnat i best-seller träsket och irriterar mig mest på trista läsupplevelser. Här är för mig mycket nytt som verkar spännande. Hesse har jag länge velat läsa och ”skärvor av ett liv” blev jag nyfiken på.

Lämna en kommentar