Allt jag önskar mig

Allt jag önskar mig av Grégoire Delacourt är en av de bästa böcker som jag9186480596 läst i år. En alldeles förtjusande pärla från bokförlaget Sekwa.

Jocelyn bor tillsamamns med sin man och de har två utflugna barn. Jocelyn, även kallad Jo, driver en sybehörsaffär och vid sidan av den startar hon en blogg där hon bloggar om allt som hör sömnad till. Jo är nöjd med sin lugna tillvaro även  om hennes liv kanske inte blev exakt som hon hade tänkt sig, men hon har det bra. En dag blir hon övertalad av sina vänner som är ett tvillingpar att vara med och spela lotto. Tvillingarna spelar hela tiden och de hoppas på högsta vinsten varje gång. Jo låter sig övertalas och är med. Aldrig någonsin hade Jo kunnat drömma om att hon skulle kamma hem högsta vinsten. Men det gör hon. Det är nu som hennes trivsamma liv blir svårt att leva. När hon åker till spelbolaget för att skriva under checken får hon träffa både rådgivare och psykologer. Hon blir varnad för att omgivningen ska bete sig annorlunda mot henne när de får veta om hennes enorma lottovinst. Jo vet inte riktigt hur hon ska göra. Hon är ju nöjd med livet som det är, och gömmer därför lottovinsten i sin sko.

Allt jag önskar mig är en välskriven roman som innehåller både värme, humor svek och kärlek. Det är en intressant ämne att läsa om hur en person och dennes omgivning påverkas av en enorm lottovinst. Kan lycka köpas för pengar? Blir man lycklig av en platt-tv eller en Porsche?

Jag kan varmt rekommendera denna roman som känns som den perfekta semesterboken att ligga i solstolen att läsa. En riktig bladvändare.

1 tanke på “Allt jag önskar mig

Lämna en kommentar