Fantomsmärtor

Fantomsmärtor är den första boken jag läser av Barbara Voors, men definitivt inte den sista. Jag har upptäckt en ny favoritförfattare som till min glädje gett ut åtta romaner samt barnböcker och reseberättelser (med reservation för evt felräkning från min sida). Fantomsmärtor utkom 2010 och det är en roman som måste läsas sakta (iaf så upplevde jag den). Den handlar om ett svårt beslut som måste tas inom tio dagar. För att huvudpersonen Alba ska få någon som helst rätsida på hur hon ska besluta om detta svåra beslut får hon gå tillbaka i tiden och återberätta flera livssituationer för sig och hur det har kommit att påverka henne. Omgivningen rådfrågas och de ger svar. Även pojkvännen Seth ger sitt svar men tycker Alba det är ett modigt svar? Seth är ju mycket yngre än henne och har inte hunnit skaffa sig tillräckligt med livserfarenhet. Hur vet man vad som är en familj och hur kan en familj se ut? Barnet inom henne är levande men ännu inte fött. Ska barnet få födas och hur ska Alba och Seth ordna familjelivet om Alba väljer barnet? För Alba har livet alltid varit strukturerat men nu vänds tillvaron upp och ner.

Fantomsmärtor är en roman med djupa relationer och väldigt väl skildrade karaktärer. Jag kommer definitivt att snart läsa ännu en bok av Barbara Voors, för jag fick verkligen mersmak. Ska kolla in vilka Voors-böcker de har på vår bibbla. Barbara Voors har dessutom en väldigt trevlig hemsida; www.barbaravoors.com

2 thoughts on “Fantomsmärtor

  1. Det var länge sedan jag läste Barbara Voors, men tyckte väldigt mycket om hennes böcker. Måste nog ta upp den kontakten igen… Hon hålle tydligen väldigt bra skrivarkursen också! : )

  2. Ping: Summering av mitt första bloggår | bokmal73

Kommentera

