Tematrio – Titelgeografi

Denna veckas tematrio hos Lyrans Noblesser vill att vi Berättar om tre böcker med en geografisk bestämning i titeln! Jag letade i min bokhylla igår kväll och hittade bland annat dessa tre, från olika världsdelar.

Himlen i Bay City av Catherine Mavrikakis läste jag ut mellan jul och nyår förra året och jag tycker nog att denna bok är nästan rakt igenom deprimerande. Varför kan inte huvudpersonen Amy under sin tonårstid bara ta tag i sitt liv lite, då hade flera människors liv sett annorlunda ut. Bay City är en stad i staten Michigan i USA.

Morgon i Jenin av Susan Abulhawa är en av de bästa böckerna som jag läst i år. Jenin ligger på norra delen av Västbanken i Palestina och härifrån får vi följa Amal och hennes familj i som försöker överleva förhållanden som är omöjliga att föreställ sig.

Damerna i Missalonghi av Colleen McCullough för oss till Australien och denna bok läste jag för ca 15-20 år sedan och jag måste erkänna att jag inte kommer ihåg såvida värst mycket av handlingen i denna bok, men den uppfyllde i alla fall kriterierna på veckans Tematrio.

2 thoughts on “Tematrio – Titelgeografi

  1. Himlen i … hade vi gemensamt. Morgon i Jenin är en av mina favoriter också. Av Colleen McCullough har jag bara läst Törnfåglarna, men den var ju bra!

Kommentera

