Bumerang av Tatiana de Rosnay

Jag hade bara kommit några få sidor in i boken när jag kände att Bumerang av Tatiana de Rosnay kommer att kvalificera sig som en av de bästa böckerna jag läst i år. Denna känsla höll i sig ganska länge, men så plötsligen, mot slutet i boken blev jag tveksam till samma känsla för helt plötsligt tog handlingen en oväntad vändning.

Antoine är skild och har tre barn som bor hos honom varannan vecka. Hans syster Mélanie är singel (den gifte älskaren upplevs inte som officiell). Mélanie fyller 40 år och Antoine vill ge sin syster en överraskningspresent. Han hämtar upp henne och när de är framme vid målet är destinationen välkänd för både Antoine och Mélanie. Mélanie blir förtjust över att få återse bardomens härliga semesterparadis. Men säg den lycka som inte har svarta fläckar. Efter några trevliga dagar i bardomens semesterparadis är de på väg tillbaka till vardagstristessen i Paris när olyckan på ett ögonblick är framme. Antoine klarar sig utan skavanker men Mélaine hamnar på sjukhus. Just precis sekunderna före olyckan håller Mélanie på att berättat något för Antoine, något som hon plötsligt mindes när hon återsåg barndomens semesterhotell. Hon kommer aldrig till punkt. Olyckan kommer emellan. Tiden går och Antoine går tillbaka till sitt vanliga liv med jobb och sina barn som hellre lyssnar på sina ipods än på sin pappa. Under Mélanies sjukhusvistelse blir Antoine bekant med Angèle. En kvinna med ett ovanligt yrke som efter hand tar mer och mer plats i Antoines liv. Det är mycket som vänds upp och ner i Antoines liv, saker från förr kommer upp till ytan och hur ska han förhålla sig till detta. Han och Mélanie står varandra nära och när man tror att de är inne på samma linje förvånar Mélanie sin bror. Mélanie förvånar även mig och det är just nu som jag undrar om boken kommer att hamna på min topplista, men när jag läst sista sidan så självklart kommer boken in på min egen topplista. Dock tycker jag att sista delen av boken kanske borde sett aningen annorlunda ut, men hur den skulle ha sett ut har jag inget svar på, så jag är nöjd med hur Tatiana de Rosnay knyter ihop Bumerang, denna franska välskrivna relationsroman med spänning som ingerediens.

Kommentera

